سئو یا همان سئو سایت به نوعی کلمه فارسی معادل SEO است. (Search Engine Optimaization)
در این مطلب به آموزش سئو و بهینه سازی وب سایت و یک سوال کلی تحت عنوان سئو چیست؟ می پردازیم.
آموزش بهینه سازی سایت و سئو راهکارهای بهبود رتبه بندی در موتورهای جستجو
این روزها جستجو ها در گوگل در مورد سئو و سئو چیست؟ بسیار زیاد شده است.
نمونه عبارت هایی که توسط کاربران وب فارسی در این مورد سرچ می شود:
- سئو
- سئو چیست
- آموزش سئو
- آموزش بهینه سازی سایت
- سئو سایت
- سئو وب سایت
- بهینه سازی سایت
- سئو و بهینه سازی سایت
- آموزش سئو سایت
- آموزش سئو کردن سایت
- آموزش سئو و بهینه سازی وب سایت
کتاب راهنمایآموزشی سئو
- مشاور سئو
- و ...
سئو رقابتی است که پایانی برای آن نمی توان متصور بود.
نکته مهم و مشترک این است که تمامی مدیران در تلاش هستند که محصولات و خدمات خود را به فروش برسانند. از طرفی دیگر باید نام وب سایت در صفحه جستجوی گوگل حتما باشد و در این حالت است که سئو اهمیت پیدا می کند.
هیچ راه میانبری وجود ندارد که سایت شما در نخستین صفحه سرچ گوگل قرار گیرد. درست است که می توانید با دادن آگهی به Google adwords سایت خود را به لینک های اول برسانید اما برای اینکه سایت تان برای مشتری ارزش بیشتری داشته باشد و به صورت ارگانیک، در صفحه اول جستجو بیاید باید از اصول سئو به صورت آگاهانه استفاده و آنها را پیاده سازی کنید. در اینجا ابزارهایی را که برای سئو کاربرد دارد را بررسی می کنیم.
[لینک مرتبط: آموزش گوگل ادوردز ]
سئو چیست ؟
تعاریف بهتر از سئو:
سئو راهی برای فهماندن بهتر محتوا به گوگل است.
سئو ترجمان محتوا به زبان گوگل است.
سئو مانند این است که شما تمام راهرو های درون سایت تان را برای گوگل روشن کرده اید.
سئو ایجاد سهولت بررسی سایت توسط گوگل است.
سئو پرزنت محتوای سایت برای گوگل است.
سئو کمک به گوگل برای درک موضوع نوشته شده است.
سئو تا حدودی همان بازاریابی و فروش در دنیای آنلاین است.
سئو ارزان ترین و دائمی ترین راه بازاریابی آنلاین است.
سئو همان بحثی است که باعث می شود شما گوی سبقت را از رقبا بربایید.
سئو علم نیست.
سئو حاصل یک سری تجربیات تاکنون است.
سئو همان کاریست که باید انجام شود تا لذت حضور آنلاین چشیده شود.
سئو برای تمام کسانی که به صورت وب سایت فعالیت آنلاین دارند می بایست مهم باشد.
سئو از جنس توصیه است.
سئو یک مزیت رقابتی استراتژیک است.
سئو تبلیغات نیست.
[لینک مرتبط: جدیدترین الگوریتم های گوگل را بشناسید ]
آموزش سئو
سئو به دو قسمت تقسیم می شود:
به تعبیر سایت ماز، On page SEO بهینه سازی صفحات سایت (سئو سایت) برای رتبه آوردن در صفحه اول گوگل و به دست آوردن ترافیک بیشتر در موتور های جستجو مربوط است. سئو On-page هم شامل محتوا می شود و هم کد HTML صفحه که می تواند بهینه سازی شود.
با رشد مداوم اینترنت موتورهای جستجوی جدیدتری ظاهر میشدند که از الگوریتمهای رتبهبندی پیچیدهتری استفاده میکردند. این الگوریتمها با معیار تراکم کلمه کلیدی ( تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی یا یک عبارت در یک صفحه استفاده شده تقسیم بر تعداد کل کلمات صفحه) و برچسبهای شبیه key-words برای فهم محتویات وب سایتها استفاده میکردند. به دنبال این رشد سئوبرای بیشتر دیده شدن سایتها فعالیت خود را شروع کرد. با توسعه رتبهبندی صفحات توسط موتورهای جستجو، مهندسین سئو به دنبال پیدا کردن راههایی جهت تاثیرپذیری در رتبه بندی این موتورها چه با استفاده از روشهایاخلاقی و چه غیر اخلاقی روی آوردند.
یک مقاله که توسط نیویورک تایمز در نوامبر سال 1996 چاپ شد راجع به توسعهدهندگان وب صحبت کرد که برای قرار گرفتن در بالای صفحه نتایج جستجو از روشهای غیر اخلاقی سئو استفاده میکردند. این مقاله توضیح میدهد که چگونه توسعهدهندگان وب به راحتی یک سایت را به همراه کلمات کلیدی ویژه که معمولا در پشت گرافیک سایت پنهان شده است، بارگذاری میکنند که در نتیجه موتورهای جستجو این کلمات کلیدی را شمارش کرده و رتبه بندی سایت را افزایش میدهند.
همان طور که گفته شد بدست آوردن رتبهبندی بالا برای کلمات کلیدی خاص در اوایل کار خیلی راحتی نسبت به امروز بوده است. با بکار گیری روشهای غیر اخلاقی در آن زمان قرار گرفتن در بالای لیست نتایج جستجو تضمین شده بود. امروزه الگوریتمهای موتورهای جستجو پیچیدهتر شدهاند و خیلی سخت است که مهندسین بهینهسازی بتوانند موتورهای جستجو را دستکاری کنند، البته این بازی موش و گربه بین مهندسین سئو و موتورهای جستجو امروزه نیز وجود دارد و ادامه پیدا خواهد کرد.